POETER OCH POTÄTER

ALINGSÅS - BLAND POETER OCH POTÄTER

”JAG” står och betraktar ett rumsligt ”yttre HÄR”.


”JAG” befinner mig i tanken i mitt ”inre NU”.


Frågan är: VAR jag befinner mig i tanken?


VAR befinner jag mig geografiskt i det fysiska rummet?


Jag befinner mig i Alingsås - konkret på väg någonstans.


Vart är jag på väg?  - Och varför?


Jag har händer som gör att det ”händer” – och fötter som gör att det ”går”.

Jag finns i naturen inom den ”ekologiska ramen”.

I miljön inom denna ram hänger allt samman med allt annat.

Det finns alltid en orsak till att det ser ut som det gör - HÄR just NU.

Det är en effekt av tidigare händelser.

Det jag kan observera är det som redan har hänt.


Inom den ekologiska ramen pågår allting – synligt som osynligt.

Det jag själv tänker är osynligt för andra – om jag inte berättar mina tankar, vad jag vill och tänker göra.

HÄR finns en anlagd väg som ”delar sig”.

Varför – vad är tanken ”bakom”?


”Någon” har planerat – haft en avsikt.

Det jag ser är EFFEKTEN av en ORSAK.

Varför går jag HÄR?

 

Är det ”Någon” som har organiserat detta inom den ekologiska ramen.

OM denna någon skulle vara ”jag själv” – hur hade jag då tänkt?

Den "naturliga lagen" om ORSAK och VERKAN går inte att ändra på?



DEN GENOMTÄNKTA PARKEN.


Denna miljözon är en medvetet anlagd park som har planerats och kalkylerats innan den kom till (den kallas ”Plantaget”).


”Jag” har ett personligt ”verktyg” – en organisation (organon betyder verktyg).

Detta verktyg är ”jag själv” – ett inre ”tankeverktyg”.


Det betyder att jag kan förvalta det som redan finns och ”odla miljön” – HÄR.

Någon har redan gjort detta till en upplevbar händelse som pågår under ständig förändring..


Verktyget som är ”mentalt” är jag själv inom den gula ekonomiska ramen.

Det finns ett hus att hålla – då måste jag hushålla detta hus så att det blir hållbart över tid

.

Huset är den miljözon där jag befinner mig (”oikos”) som på bilden har en grön LOGOS RAM (ekologisk ram).

Den är ”logisk” och beskriver sig själv genom sina egenskaper som gör att allting pågår under ständig förändring mellan ORSAK och EFFEKT.


Kan jag hitta ett mönster hos det som pågår mellan orsak och dess verkan.

Det är något som ”verkar” och blir som effekt ett ”verk”?


Jag själv, som vistas inom ramen, ingår ”integrerat” HÄR med mina tankar som är naturligt ”logiska”, vilket gör att jag kan förstå sammanhang och villkor som gäller i ”naturen”.

 

Den ekonomiska ramen som finns inom min egen röda ”tankesfär”, innehåller fullt ut de villkor som gäller inom den ekologiska ramens ORSAK - EFFEKT.

Det är effekten som har ett värde – vilket?

Är effekten meningsfull för mig?

Vad upplever jag hos upptäckten?


Det är de styrande ekologiska villkoren som avgör vad som är möjligt att ”förvalta”.

Är det meningsfullt?

Vad är då nödvändigt att göra HÄR och NU – eller sedan?

 

Inom den gula ekonomiska ramen ”förvaltas” dessa villkor genom att i min tanke (inom ”tankesfären”) har en AVSIKT som förväntar ett RESULTAT.


Vad är ett resultat?

Är det effekten av det jag tänkt och gjort inom den gröna ”LOGOS RAMENS” villkor? (ekologi ”rums logik”)?

Men vad är avsikten med att parken finns HÄR – och VARFÖR?


Svaret på frågan varför, finns dolt i en ”osynlig vision” – som finns inom den personliga tankesfären hos en ”levande människa”.


Denna upplevande vision, attraherar ”hjärtpunkten” inom den personliga tankesfären.


Hjärtat symboliserar ”pumpen som slår” – en förutsättning för mig själv, som har ”händer som gör att det händer” och ben som ”gör att jag går”.


Den gula kroppen är en ”energibox” som hanterar ett ständigt flöde av näring som konkret finns i miljön.


Den gula ekonomiska ramen har två skuggramar – en rödtonad och en gröntonad.

De separerar resurser -de egenskaper som finns i den personliga ”tankesfärens” visioner i ”mitt inre NU” och de egenskaper som finns via ”jordkontakt” i det ”yttre HÄR”


Inom den gröna ekologiska RAMEN strömmar ständigt ”energi” – naturligt i miljön.


Min egen energi hanteras inom min egen tankesfär – som ”resonerande”.

Resonerandet är naturligt logiskt – är det ”allt”?

Nej, det är också naturligt etiskt – vad betyder detta?

”Känner jag resonans hos mig själv i upplevelsen som upptäckt?

 

Inom den miljözon där jag befinner mig – Alingsås, med de naturliga villkor som gäller, såväl de ekologiska som ekonomiska – krävs en tänkt EFFEKT.

 

Jag själv liksom alla andra levande människor är naturligt ekologiska inom den personliga tankesfären (förnuftet) – med förmåga att ”resa” i tid och rum (fantasi).

Min känsloförmåga känner av om det ”känns rätt” – men ÄR det rätt, det som jag tänker göra?

Varför är det rätt?

 

De ekologiska villkoren är att jag måste ”odla” (kultur betyder odling) min egen försörjning.


Det betyder att jag måste ha insikt i ”odlings zonens” ORSAK – EFFEKT.

Jag tänker mellan ”ABSTRAKT - KONKRET”.

Abstrakt är osynligt i den yttre miljön – men synligt inom den egna tankesfären.

Konkret är synligt i varje HÄR och NU – men inte alltid som risker och möjligheter i framtiden.

 

Det kan framträda något observerbart, önskat eller oönskat inom miljözonens naturliga ORSAK – EFFEKT.

Vad är detta som var osynligt DÅ men synligt NU?

 

Osynliga egenskaper som har varit dolda kan framträda när ”konkreta objekt” får en ny funktion.

Ett konkret objekt är ett ”ting” som har en ”inre kvalitet” vilket upptäcks först när det är i ”funktion”.

Funktionen ”lyder” de ekologiska lagarnas ORSAK – EFFEKT.

Jag själv kan vara orsaken till att effekten blir oönskad.

I alla konkreta handlingar vilka kan upptäckas som händelser – gäller ekologins logik.


”OIKOS” betyder ”rum” (hus eller hem).

Ett hus upptar volym och har insida och utsida.


Huset är, från objektivt utifrån perspektiv upptäckbart – medan hemmet är inifrån perspektiv blir en upptäckt upplevelse som en inre "hemmasituation".

Mitt eget inifrån perspektiv – mitt ”inre NU” utgår från ”hjärtpunkten” hos mig själv (enligt bilden).


Sammanfattning i punktform:

  • Anlagd park ("Plantaget"): Planerad och kalkylerad miljözon.
  • Personligt verktyg: Självet som ett inre tankeverktyg (organon).
  • Förvaltning och odling: Förvaltning av det befintliga och odling av miljön.
  • Ekonomisk ram: Hushållning för att upprätthålla hållbarhet över tid.
  • Ekologisk logik: Rumsligt tillstånd i ständig förändring mellan orsak och effekt.
  • Mönsterigenkänning: Förståelse för samband mellan orsak och verkan.
  • Integrerad själ: Förståelse för sammanhang och naturliga villkor.
  • Ekonomiska och ekologiska villkor: Förvaltning och produktion av värden inom ekologisk ram.
  • Osynlig vision: Personlig vision och hjärtpunkten som motivationskälla.
  • Energi och näring: Hantering av energi och näring inom ekologiska och ekonomiska ramar.
  • Resonans och etik: Inre logik och etik som grund för handlingar.
  • Odlingszonens orsak och effekt: Insikt i odlingszonens dynamik mellan abstrakt och konkret.
  • Ekologins logik: Applicering av ekologiska lagar på konkreta handlingar.
  • Hus och hem: Skillnaden mellan objektiv upptäckt av ett hus och den subjektiva upplevelsen av ett hem.
  • Inre perspektiv: Hjärtpunkten som centrum för det inre nuet.


DET MEDSUBJEKTIVA ORGANET

JAG ÄR MIN EGEN ORGANISATION – ETT EGET SYMBOLISKT VERKTYG MED VILKET JAG KAN SAMVERKA MED PERSONLIGA MEDSUBJEKT I DEN GEMENSAMMA MILJÖN.


Vem är ”huvudman” som ansvarig för den byggda miljön”?

-Det är alltid ”jag” som symbol för den levande människan som ansvarig person.

Inom den ekologiska ramen finns jag inom min egen ekonomiska ram.

Ramen är ”mentalt ett hus” – som existerar inom tankesfären och är observerbart osynlig.

 

Ekologi betyder läran om huset.

Oikos är grekiska och betyder hus – logos betyder lära, ”lag”.


Ekonomi betyder hushållning, förvaltning.

Inom ekonomiska ramen sker redovisning i ”siffror” (”numeriska storheter”).

 

Ekonomin innehåller också associationer från tankesfären - abstrakt associerande ”röd resurs” och konkret accepterande ”grön resurs”.


Den röda resursen är också relaterad till ”personlig vision” – som är en attraktionskraft som ”talar till hjärtpunkten” och initierar motiverad personlig drivkraft.


Denna resurs är ”poetisk” – bygger på drömbilder (visioner) som attraherar min egen inre hjärtpunkt.

Poesi kommer från grekiska ordet "poiesis" - vilket betyder "det ur sig själv framsprungna:


Resursen är ”immateriell” och kallas symboliskt på bilden för ”poengar” efter poesi.

Poeten Karin Boye som en tid bodde i Alingsås använde ofta ordet ”längtan” i sina dikter. (… ”varför skulle annars all vår längtan bindas vid det frusna bitterbleka”).

Längtan kan göra ”ont”.

Nyfikenheten kan göra längtan till förverkligande av en ”osynlig dröm”.

 

Fantasifull nyfikenhet skapar hoppfull vilja att ”genomlysa” gröna resurser i miljön och identifiera kvalitet som harmonierar med visionens attraherande egenskaper.


Gröna resurser ”poängar” (det som finns på ängen) – kan i Alingsås symboliseras av Jonas Ahlströmer och ”potäter”

Det behövs såväl luftig poesi som jordnära potäter.

 

Visionerna måste först objektiveras till kommunicerbart objektiva idéer i ”primär retorik” – etisk – logisk.

 

Idéerna kan kommuniceras med andra personer i ett möjlighetsperspektiv genom att initiera mål som kan uppfyllas som en situation i harmoni med visionen.


Kan ”Jag” blir ”vi” med andra personer i den gemensamma miljön, med insikt om det meningsfulla med ”måluppfyllelse”?


Skillnaden mellan ”mål” och ”önskemål” är ”jordkontakt”.

”Poeten odlar potäter” – en nödvändighet.

Odlingen gör att potäterna uppnår ett tillstånd som ”färdiga” – att använda (att stoppa i den mänskligt gula ”energitanken” för att kunna leva, tänka och handla.

Potäterna har uppnått ett nödvändigt ”rumsligt tillstånd” – att kunna ingå i en uppfylld situation av ”välstånd” (välbefinnande).

Potäterna är en produkt som har utvalda inre balanserade egenskaper (värden) som kan levereras som ”ekonomiskt resultat”.

Är resultatet i harmoni med de ekologiska villkoren?

 

Vem är då den ”hållbara människan”?

 Vem har varit den ”abstrakt associerande” – och ”konkret accepterande”?

Är Människan är en ”person” – med förmåga att såväl associera som acceptera – med insikt om konsekvenserna ekologiskt och ekonomiskt?


Ekonomin kan inte leva sitt ”eget liv” – det är nödvändigt att AVSIKT – RESULTAT är i harmoni med ekologins ORSAK – EFFEKT

Det eventuella ”GAPET” mellan resultat och effekt – är en kvalitetsbrist och en risk i relation till en ”hållbar situation” i miljön.

I relation till AVSIKTEN – kan EFFEKTEN bedöma om processen är konstruktiv eller destruktiv.

Är effekten ”NOLL” är det ekonomiska projektet ”meningslöst”.


Sammanfattning i punktform:

  • Det medsubjektiva organet: Jag är min egen organisation och ett symboliskt verktyg.
  • Huvudman: Jag som symbol för den levande människan, ansvarig för den byggda miljön.
  • Ekologisk och ekonomisk ram: Jag finns inom min egen ekologiska och ekonomiska ram, vilket är ett mentalt hus inom tankesfären.
  • Ekologi och ekonomi: Ekologi betyder läran om huset (oikos), och ekonomi betyder hushållning och förvaltning.
  • Numeriska storheter: Inom ekonomiska ramen sker redovisning i siffror.
  • Röda och gröna resurser: Ekonomin innehåller abstrakt associerande röda resurser och konkret accepterande gröna resurser.
  • Personlig vision: Den röda resursen är relaterad till personlig vision och initierar motiverad personlig drivkraft.
  • Poetiska resurser: Denna resurs bygger på drömbilder och visioner som attraherar hjärtpunkten.
  • Immateriella poengar: Symboliska poengar efter poesi, inspirerade av poeten Karin Boye.
  • Nyfikenhet och längtan: Nyfikenhet kan göra längtan till verklighet genom att identifiera kvalitet i gröna resurser.
  • Gröna resurser i Alingsås: Symboliseras av Jonas Ahlströmer och potäter, behövs både poesi och potäter.
  • Objektivering av visioner: Visioner objektiveras till kommunicerbara idéer i primär retorik, etisk och logisk.
  • Kommunikation och mål: Idéer kommuniceras med andra i möjlighetsperspektiv för att uppfylla mål i harmoni med visionen.
  • Jordkontakt: Skillnaden mellan mål och önskemål är jordkontakt, poeten odlar potäter.
  • Ekonomiskt resultat: Potäter är en produkt med balanserade egenskaper som kan levereras som ekonomiskt resultat.
  • Hållbar människa: Personen är både abstrakt associerande och konkret accepterande med insikt om ekologiska och ekonomiska konsekvenser.
  • Harmoni mellan avsikt och resultat: Ekonomin måste vara i harmoni med ekologins orsak och effekt.
  • Kvalitetsbrist och risk: GAPET mellan resultat och effekt indikerar kvalitetsbrist och risk för hållbarheten.
  • Konstruktiv eller destruktiv process: Effekten bedömer om processen är konstruktiv eller destruktiv. Effekten noll gör projekt meningslösa.


POENGEN OCH POÄNGEN.


Vad är tid, rum och pengar?

Den gemensamma nämnaren är ”energi” som orsak till den ekologiska situationen.

Naturens egen yttre energi och min egen inre energi samverkar enligt naturens ”lagar”.

Dessutom delar vi som levande människor samma ekologiska ”rum”.

I detta rum har vi var och en – gemensamt ansvar för den hållbara situationen.

Ekonomi betyder ”hushållning” och då måste vi ha ett hus att hålla i varaktig balans.

 

Vad är då ”tid”?

Det finns ”yttre tid” – KRONOS – som är mätbar som effekt hos det som ständigt pågår i det ekologiska energiflödet.

Detta är den vågräta axeln på bilden.

 

Det finns också ”inre tid” – KAIROS – det som jag som inre subjekt upplever inom min egen inre tankesfär.

Detta är den lodräta axeln på bilden.

 

Min inre ”kvalitetstid” är ”NU” – ständigt påmind om de inre visioner som attraherar mig och skapar nyfikenhet och vilja att påverka det rumsliga tillståndet där jag ”finns” (vistas, bor och arbetar).

 

Det handlar om relationen ”poeter och potäter”.

Poeten är den egna ”etiska” tankens ekologiska logik.

Potäterna är den nödvändiga ”näring” vi behöver för att leva.

 

Vad vill vi med livet?


 Sammanfattning i punktform:

 

Poängen och poängen:

  • Tid, rum och pengar: Gemensam nämnare är energi som orsak till den ekologiska situationen.
  • Naturens energi: Samverkan mellan naturens yttre energi och min inre energi enligt naturens lagar.
  • Ekologiskt rum: Levande människor delar samma ekologiska rum och har gemensamt ansvar för hållbarhet.
  • Ekonomi: Betyder hushållning, med behov av att hålla ett hus i varaktig balans.
  • Yttre tid (Kronos): Mätbar tid som effekt av det ekologiska energiflödet, vågrät axel.
  • Inre tid (Kairos): Tid som subjektiv upplevelse inom min tankesfär, lodrät axel.
  • Kvalitetstid (NU): Inre tid ständigt påmind om visioner som skapar nyfikenhet och vilja att påverka det rumsliga tillståndet.
  • Relationen poeter och potäter: Poeten representerar den etiska tankens ekologiska logik, potäter är den nödvändiga näring för att leva.
  • Livets syfte: Vad vill vi med livet?

 

VANDRINGSMETAFOREN.


En metafor överför konkreta ting till bilder och symboler.

Boxarna på bilden visar rummet (oikos) inom den ekologiska ramen – i ett antal ”mentala rum” inom vilka jag kan ”vandra”.

Boxarna som miljö kan ses från insidan respektive utsidan hos sig själva.


”Jag” som människa och person – kan betrakta boxarna utifrån och in, eller själv uppleva (”medleva”) en inre vandring i ett ständigt ”inre NU” – med utsikt i ett rumsligt HÄR i den omgivande miljön.

Allt utgår från ”min” egen vision (inre ”drömbild”) – som attraherar min egen ”hjärtpunkt” och skapar drivkraft samt nyfikenhet.

Kan visionerna förverkligas i ett framtida ”HÄR och NU”?

Mellan Idékammaren och ”Funktionsrummet” finns ett ”Sanningsfilter” – som påminner om det ekologiska rummets villkor ORSAK – EFFEKT.

Det betyder också att det jag tänker och avser – också får en hållbar effekt.

 

Resultatet måste nödvändigtvis vara i harmoni med insikten om den ekologiska effekten.

I annat fall råder ”kvalitetsbrist” i processen (TANKE/BESLUT – HANDLING/RESULTAT).

 

DEN INRE VANDRINGENS PERSPEKTIV.

Den inre vandringen perspektiv är från hjärtpunkten hos mig själv.

Jag attraheras av min personliga vision – och har ”objektiverat” den som en kommunicerbar ”Idé” vilken blir det första rummet (Idékammaren), där jag är medveten om det attraktiva och potentiella välstånd som finns hos visionen.


Detta kräver konkret rumslig inre kvalitet och ”känns igen” som egenskaper hos visionen.

Vad är det hos visionen som attraherar mig - så att jag vill göra detta till en genomförbar IDÉ?

Vilka inre egenskaper söker jag efter?

En egenskap som konkret existerar kommer avsiktligt att ”träda i funktion” – detta tillförs i ”Funktionsrummet” som ”energiinvestering”.


Det är naturen som i sitt ”energiflöde” blir påverkad av ”mina avsikter” - att skapa en förändrad och tänkt situation.


Situationen är en inre upplevelse – som på utsidan av ”boxarna” blir ett förändrat rumsligt tillstånd - när "Produkten" levereras i den omgivande miljön.


Det är alltså skillnad mellan att betrakta boxarna från utsidan i de tre färgerna – och att vandra på insidan där ”ljuset från visionen” ständigt gör sig påmint i varje upplevt ”NU”.


Samtidigt är det nödvändigt med ständig ”jordkontakt” – de konkreta resurserna som innehåller ”valda egenskaper” (kvalitet) – skall uppfylla det objektivt ”rumsliga tillståndet” i en ”subjektiverad situation”.


Den specifika miljözonen har såväl en generell ekologisk ram som en personlig visionsram.

VISHET OCH KULTUR.

Bilden visar tydligt den enskilda personens potentiella koppling till visheten som lyfter samhällets koppling till den gemensamma kulturen.

Detta är primära argument inom boxarna med insikt i sambanden mellan röda intellektuella resurser och gröna rumsliga resurser.


Dialog och kommunikation kring såväl synligt som osynligt är uppenbart nödvändig för att den gemensamma ekonomin skall medverka i en hållbar ekologisk verklighet.


Kommunikation är en process där idén blir utgångspunkten för den konkreta odlingsprocessen.


Perspektivet från hjärtpunkten ”ser” tiden som ingående i en ständigt rumslig förändring – där de egna aktiviteterna påtagligt förändrar det rumsliga tillståndet som ekologiskt villkorat.


Ekonomisk planering i mätbar ”tid” kan vara en riskfaktor där människan själv blir risken.

”Effektivisering” är att åstadkomma ”bättre effekt”.

Effekt mäts i ”tid” – tid som rumslig förändring.

Ekonomi är hushållande relation till såväl människor som natur – vilket medför nödvändig insikt om de ekologiska villkoren för ekonomins sekundära effekt.

Ekonomin är gemensam för alla människor inom den ekologiska ramen. 

Summering i punktform:

  • Vishet och kultur: Vishetens roll i att stärka samhällets koppling till kultur.

  • Dialog och kommunikation: Nödvändigheten av synlig och osynlig kommunikation för att stödja en hållbar ekonomi.

  • Kommunikation som process: Idéer som utgångspunkt för odling och förändring.

  • Tid och rum: Tid ses som en del av ständig rumslig förändring, där mänskliga aktiviteter påverkar ekologiska tillstånd.

  • Ekonomisk planering: Riskfaktorn i ekonomisk planering och effektivisering relaterad till tid.

  • Ekonomi och ekologi: Ekonomi som en relation mellan människor och natur, med insikt om ekologiska villkor.



PRODUKT OCH VÄRDE.

Jag som person har min drivkraft och vilja genom att ”se” visionens attraktiva värde.

Genom att objektivera visionen till en kommunicerbar idé som kan kännas igen på miljöfältet hos människor i samhället – finns förutsättningarna att gemensamt upprätta och upprätthålla ett ”rumsligt tillstånd” i harmoni med idén kring en avsedd situation.


Detta tillstånd innehåller inre kvalitet via gröna resurser.


Det förutsätter röda resurser (enskilda människor) som ”ser” visionen som attraktiv i den egna situationen.

Genom självinsikt om hur allt hänger samman inom den ekologiska ramen – kan ett gemensamt ”värde” produceras som tillfredsställer den önskade situationen.


Eftersom det enda som är objektivt synligt är det ”rumsliga tillståndet” – kvarstår att dialogen om möjligheter om och kring situationen i ”GAPET” mellan visionen och det rumsliga tillståndet.


Detta ”GAP” innehåller de inre värden som finns i den ”gröna” produkten.

PRODUKTEN har producerats genom insikt om ”gröna värden” – villkorat av naturens resurser, samt den begränsade kapacitet som står till buds. Så blir vishet och kultur, välstånd och kvalitet samt värde och kapacitet varandras inre spegelbilder.


Den har producerats genom insikt om ”gröna värden” – villkorat av naturens resurser, samt den begränsade kapacitet som står till buds. Så blir vishet och kultur, välstånd och kvalitet samt värde och kapacitet varandras inre spegelbilder.

Yttre spegelbilder är den enskilda personen i samhället samt produkten i naturen.

Den naturliga energin hos den enskilda människan (motiverad drivkraft orsakad av visionens attraktionskraft) – samt visheten att se den naturliga energifunktionen hos de gröna resurserna som inre kvalitet.


Varje enskild människa som person har, var och en, eget företräde genom möjlighet till den primära retorik och de argument som kan komma fram i associerande dialog – meningsfulla möjligheter att förverkliga hållbara idéer.


Inom den ekologiska ramen är tillgång till energi avgörande för att upprätthålla harmonin mellan visionen, situationen och det rumsliga tillståndet.


Detta är mänsklig livskvalitet – som kräver rättvisande fördelning inom varje rumslig miljözon.


Sammanfattning i punktform:

  • Visionens värde: Drivkraften och viljan att se och attraheras av visionens värde.
  • Kommunicera idéer: Att objektivera visionen till en idé som kan kännas igen och förstås i samhället.
  • Rumsligt tillstånd: Upprätthållandet av ett rumsligt tillstånd i harmoni med idén kring den avsedda situationen, innehållande inre kvalitet via gröna resurser.
  • Röda resurser: Enskilda människor som ser och attraheras av visionen.
  • Självinsikt: Genom förståelse av hur allt hänger samman inom den ekologiska ramen, kan ett gemensamt värde skapas.
  • Dialog om möjligheter: Diskussion om möjligheterna i gapet mellan visionen och det rumsliga tillståndet, innehållande inre värden.
  • Ekologiska villkor: Produktionen av gröna värden, villkorad av naturens resurser och begränsade kapaciteter.
  • Spegelbilder: Vishet och kultur, välstånd och kvalitet samt värde och kapacitet som inre spegelbilder av varandra, med yttre spegelbilder som den enskilda personen i samhället och produkten i naturen.
  • Naturlig energi: Drivkraften hos individen och visheten att se den naturliga energifunktionen hos gröna resurser.
  • Hållbara idéer: Varje individ har möjlighet att bidra med retorik och argument i dialogen för att förverkliga hållbara idéer.

DEN KULTIVERADE PARKEN.

MÄNNISKAN – ORGANISATIONEN – RUMMET.

 

”Jag” symboliserar här mig själv som integrerad inom den ekologiska ramen – med individuella personliga inre visioner – som ”fyller allt” inom mitt eget personliga perspektiv – det jag ”ser”.

 

Mitt ”inbyggda förnuft” är ekologiskt – och kan i mina handlingar vara i harmoni med filosofiska begrepp som ”etik” och ”logik”, utan att ha tillförd kunskap från det gemensamma samhället.

 

Som ”medborgare” i samhället är det emellertid nödvändigt att acceptera vad ”vi tillsammans” beslutat i samförstånd – inom ramen för de ekologiska villkoren.

 

Den personliga insikten om den egna rollen i det gemensamma är en personlig ansvarsfråga.

 

”Jag är vi med dom – dom är vi med mig” – är en ekologisk ”sanning”.

Inom denna insikt kan jag ”gå i samhällsprocessen”.

 

”Processorn Box Resonator” – är symbolen för det ”ekologiska rummet” – där ”kulturell odling” kan ske på personlig individnivå.

 

Insidan är i processen en tillgång för utsidan.

 

 

RAMARNA – SAMMANFATTNING.

Det vi kan observera är ”inom ramarna” för en geografiskt rumslig ZON – någonstans.

 

Den gröna ramen visar på ORSAK och VERKAN.

Allt som händer har en orsak – det vi kan upptäcka är verkan av denna orsak.

Detta är den EKOLOGISKT ”Gröna” ASPEKTEN.

Insidan har en ”EKONOMI” (”Gul”) – som aspekt när jag observerar det som ständigt händer inom ramarna.

Den blå ”visionära” ramen är en KULTURENS RAM.

Det är ett ETISKT perspektiv av det som pågår – med LOGISKA KONSEKVENSER.


Sammanfattning i punktform:

  • Visionens värde: Drivkraften och viljan att se och attraheras av visionens värde.
  • Kommunicera idéer: Att objektivera visionen till en idé som kan kännas igen och förstås i samhället.
  • Rumsligt tillstånd: Upprätthållandet av ett rumsligt tillstånd i harmoni med idén kring den avsedda situationen, innehållande inre kvalitet via gröna resurser.
  • Röda resurser: Enskilda människor som ser och attraheras av visionen.
  • Självinsikt: Genom förståelse av hur allt hänger samman inom den ekologiska ramen, kan ett gemensamt värde skapas.
  • Dialog om möjligheter: Diskussion om möjligheterna i gapet mellan visionen och det rumsliga tillståndet, innehållande inre värden.
  • Ekologiska villkor: Produktionen av gröna värden, villkorad av naturens resurser och begränsade kapaciteter.
  • Spegelbilder: Vishet och kultur, välstånd och kvalitet samt värde och kapacitet som inre spegelbilder av varandra, med yttre spegelbilder som den enskilda personen i samhället och produkten i naturen.
  • Naturlig energi: Drivkraften hos individen och visheten att se den naturliga energifunktionen hos gröna resurser.
  • Hållbara idéer: Varje individ har möjlighet att bidra med retorik och argument i dialogen för att förverkliga hållbara idéer.
  • Energi och livskvalitet: Tillgång till energi är avgörande för att upprätthålla harmonin mellan visionen, situationen och det rumsliga tillståndet, vilket är mänsklig livskvalitet.

Vi får då DE TRE RAMARNAS LOGIK:

 

”ÖVERALLT OCH FRAMFÖR ALLT”

kan de tre ramarnas rum observeras som rumslig ZON.

Ramarna ingår i rummets aspekter med:

  • ”GRÖNT STYRANDE”
  • ”GULT HUSHÅLLANDE” (FÖRVALTANDE)
  • ”BLÅTT ODLANDE” – ETISK ORSAK OCH LOGISK KONSEKVENS.

 

I perspektivet:

Vad är

MENINGSFULLT

MÖJLIGT

NÖDVÄNDIGT.