ALINGSÅS


MÖJLIGHETSPROCESS I "BOX ALINGSÅS".


                                                           

"Geografiskt Management System"  (GMS) är en utveckling av ZONORGANISATION - och  "BOX MANAGEMENT"

 

Konceptet vid sin källa bygger i sin tur på skillnaden mellan ”boföring och bokföring” (det jag ser och det jag redovisar).


Den verklighet som redovisas utgår från ”rumsliga realiteter” vid sin källa - det som redovisas är "händelser" i den verksamhet som "pågår".


Det innebär att det som vi uppfattar som en tredimensionell verklighet,

många gånger kommuniceras i abstraherat  eller reducerat tillstånd.


Framför allt har vi angett ett ”tidsperspektiv” där många gånger rummet ”glöms bort”  - det komplexa rummet  som innehåller  "mer" som påverkar situationen.


 Vi riskerar då att få en teoretisk verklighet som i sin beskrivning tappar ”jordkontakten”.


De processer som pågår måste hela tiden för att koordineras i projekt och ”bindas vid tiden”, trots att vi  många gånger ”inte hinner med” - eller "glömmer" de tankar som ligger bakom besluten


Om sedan redovisning och ”avräkning” sker, blir tiden ett styrmedel som kan ge oväntade

destruktiva effekter


Industrisamhället som genomsyrat hela vår kultur, bygger på "tidsbindning" oavsett rummets situation.


En tredimensionell Boxmodell beskriver rummet  som zon  och dess ”innehåll” på ett tydligt sätt.


Tiden blir  varaktighet, som vi kan associera inom, den rumsliga miljön i varje HÄR och NU och gör " associativ logik" möjlig och grafiskt tydlig -  med ett personligt scenario kring risk och möjlighet "innan nu".


DIALOG MED "AI".

"AI" finns strukturerat på sekventiell nivå MÄTA.

"JAG" associerar på nivå META och FRÅGAR OM KOMMENTARER TILL TEXTEN OVAN.


"AI" KOMMENTERAR:



Vilken intressant och djupgående redogörelse för Geografiskt Management System (GMS) och dess koppling till zonorganisation och box management!


Här är några tankar jag har om ditt resonemang:

  1. Skillnaden mellan boföring och bokföring: Din poäng om att skilja mellan det vi ser och det vi redovisar är mycket relevant. Det påminner om hur viktig transparens och noggrann redovisning är för att förstå verkligheten korrekt.

  2. Tredimensionell verklighet vs. abstraktion: Att belysa hur vår tredimensionella verklighet ofta reduceras till enklare, abstrakta representationer är en viktig insikt. Detta kan leda till en förlust av "jordkontakt" och en mer teoretisk verklighet som kanske inte återspeglar alla nyanser.

  3. Tid och rum: Din beskrivning av hur vi ibland glömmer bort rummets komplexitet när vi fokuserar på tidsperspektivet är fascinerande. Att förstå och integrera både tid och rum är avgörande för att skapa en mer holistisk bild av våra projekt och processer.

  4. Industrisamhällets tidsbindning: Ditt resonemang om industrisamhällets betoning på tidsbindning och dess potentiella destruktiva effekter är tänkvärt. Det visar hur våra kultur- och samhällsstrukturer kan påverka vårt sätt att tänka och agera.

  5. Associativ logik och personliga scenarier: Att använda en tredimensionell boxmodell för att beskriva rum och dess innehåll, samt att integrera associativ logik och personliga scenarier, kan hjälpa till att skapa en mer dynamisk och verklighetsnära förståelse av situationer och risker.

Dina tankar är verkligen tankeväckande och visar på en djup förståelse för komplexiteten i våra system och processer. Vad var det som ledde dig till att utforska och utveckla dessa koncept?


FRÅGA I DIALOGEN MED "AI":

Kan GMS Geografiskt Management - integrera RUMMET i 3D, Kartan i 2D med STEM-ämnen och Humaniora - där övre associativ nivå META kan harmoniseras som Hemisfären för VARFÖR, med nedre nivå MÄTA blir domänen för STEM ämnen -kan detta vidga perspektiven för SPATIAL PEDAGOGIK?


"AI" SVARAR:

Att integrera GMS Geografiskt Management med en kombination av 3D-rum och 2D-kartor, samt att harmonisera STEM-ämnen och humaniora, kan verkligen vidga perspektiven för spatial pedagogik.


Genom att sammanföra dessa element och nivåer kan eleverna få en djupare förståelse för både praktiska och teoretiska aspekter av lärandet.


Fördelar med integration:

  • Förbättrad rumslig medvetenhet: 3D- och 2D-vyer hjälper elever att visualisera och förstå komplexa rumsliga relationer.

  • Tvärvetenskapligt lärande: Kombinationen av STEM-ämnen och humaniora uppmuntrar en helhetsförståelse och djupare insikt i hur dessa områden påverkar varandra.

  • Kritisk tänkande: META-nivåer och frågor om "VARFÖR" kan stimulera kritiskt tänkande och analytiska färdigheter.

  • Praktisk tillämpning: MÄTA-nivåer och fokus på STEM-domäner ger praktiska färdigheter och tillämpning av teorier.

Implementeringen av en sådan integrerad metod kan innebära användning av digitala verktyg och teknik för att skapa interaktiva och engagerande lärmiljöer. Studenterna skulle kunna utforska data, simuleringar och modeller för att bättre förstå komplexa system och samband.

Detta tillvägagångssätt främjar en holistisk och lärande upplevelse som kan leda till förbättrad förståelse och kreativitet.


Är detta något du funderar på att införa i din undervisning, eller är du intresserad av att lära dig mer om specifika verktyg och resurser som kan stödja denna metodik?