KARLSBORG

Karl S Borg symboliserar människor som bor, verkar och vistas i ZON Karlsborg som blir det samlade ZONperspektivet.


Figuren ovan är en generell bild av EN ENSKILD PERSON - HÄR i egenskap av den specifika personen Karl S Borg    - symbolen som skall vara i harmoni med de VISIONER som formulerats för Karlsborg som kommun.


Syftet är också att skapa underlag och förutsättningar för människan som EN enskild person att "känna igen sig" i personen

Karl S Borg - och kunna med hjälp av "Karlsborgskartan" bättre hantera sin egen situation och sina nyupptäckta möjligheter.


Utgångspunkten i insamlingsfasen av underlag är via GIS och övrigt tillgängligt material som finns eller tas fram succesivt.


Underlaget skall i strukturdimensionen visa Karlsborg som ett historiskt dynamiskt förlopp under 10 år - med perspektiv på framtiden.


Ur detta underlag matchas KARAKTÄREN KARLSBORG. Vilka naturliga egenskaper finns i ZON KARLSBORG och som utgör grunden för ”KAPACITET KARLSBORG” att utveckla och förstärka befintliga resurser (tillgångar)?

 

Den historiska orsaksanalysen skall sedan exponera VEM och VARFÖR – de tankar idéer och visioner som legat till grund för utvecklingen fram till idag.

 

MÖJLIGHETSANALYSEN avser visa status på zon Karlsborg som ”kondensator” av uppdämda möjligheter som kanske inte ännu tagits tillvara.

 

De VISIONER som formulerats och politiskt bekräftats utgör referenspunkt till processen "från VISION till framtida SITUATION".

 

Zon Karlsborg skall kunna liknas vid ett hus med dörrar och fönster mot omvärlden – ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart.

 

Till Karlsborgs specifika karaktär som "brukssamhälle" har varit och är försvarets verksamheter inom zon Karlsborg.

 

Det är nog så att det helhetsgrepp som konceptet innebär, verkligen kan visa ”geografiskt” att ”figuren” Karlsborg till sin karaktär som en myndig ”person” kan skapa samförstånd beträffande framtiden för "civilsamhället" Karlsborg.

 

Detta skall projektet sätta i bevis.

 

VI RÄKNAR MED ATT KUNNA FINNA "TOMRUM" DÄR FRAMTIDA FÖRSÖRJNINGSMÖJLIGHETER KAN IDENTIFIERAS I  EN FRAMTID UNDER  STÄNDIG FÖRÄNDRING.





 

Karlsborg - "Reservhuvudstaden".



Den demokratiska processen kring:

VISION2020

Karlsborgs kommun

_________________________________________________________________________

SAMRÅDSREDOVISNING

Samråd har genomförts om ett förslag till VISION 2020. Utskick till olika instanser skedde

2009-10-22. VISION 2020 har också varit tillgänglig på kommunens webbplats, biblioteken

och infocenter. Annons fanns på Karlsborgssidan i SLA 2009-10-23 och 2009-10-29.

Offentliga visionsträffar hölls i Karlsborg, Undenäs, Forsvik och Mölltorp i början av

samrådstiden.

Tid att inkomma med synpunkter gavs fram till 2009-12-31.

Nedan redovisas i sammanfattning de synpunkter som har kommit in. De redovisas gruppvis

och kommenteras var för sig eller för varje grupp samlat. I kommentarerna anges om

synpunkter medför ändringar i VISION 2020. En del av synpunkterna är av betydelse i andra

planeringsarbeten till exempel i översiktsplanen och utredningen Skola 2016 och hänvisas då

till dessa. Övriga värdefulla synpunkter samlas i en idébank.

STATLIGA OCH REGIONALA MYNDIGHETER

Försvarsmakten framför att deras verksamhet i Karlsborg kommer att karaktäriseras av en

stabilare personalstock än det som varit under drygt 100 åren med värnpliktssystemet. Framöver

blir det en större andel fast anställda och kontraktsanställda. För kommunen innebär det

en möjlighet att intressera denna personal att bosätta sig i kommunen. Försvarsmakten är den

näst största arbetsgivaren efter kommunen själv. Fler fast anställda i Försvarsmakten ger

ökade möjligheter att nå målen i visionsdokumentet. Det bör därför vara av intresse för

kommunen att stödja FM/K3 i arbetet att skapa långsiktiga möjligheter att verka i området.

Det finns inget i visionsförslaget som talar för att kommunen har identifierat Försvarsmaktens

verksamhet som intressant och viktig. K3 vill emotta kommunledningens reaktion på

synpunkterna.

KOMMENTAR: Försvarsmaktens verksamhet i Karlsborg är av stor betydelse för

kommunens utveckling. Visionsförslaget kommer att bearbetas så att detta framgår klart och

tydligt. Försvarsmaktens intressen kommer även att behandlas närmare inom ramen för den

nya översiktsplanen. De utgör riksintressen och regionala intressen som måste hanteras i den

planeringen. Processen i översiktsplaneringen sker i flera moment och under dialog med

andra aktörer.

Vägverket framför att visionen är en bra början på ett arbete för att nå en hållbar utveckling

men att den har en oklar status, kommunen borde överväga att arbeta in den i en ny översiktsplan.

I visionens inledning beskrivs hur den har konkretiserats, men det är svårt att återfinna

detta. Den saknar handlingsplan, åtgärder som ska leda till målen och hur uppföljning ska ske.

De noterar motsättningar mellan hållbarhetsmålen och välkomnandet av både

permanentboende och fritidsboende överallt inom kommunen liksom underlättandet av

permanentboende i de områden som planerats för fritidsboende. Flera av målen påverkar

2010-03-22

2 (11)

andra aktörer och de ser gärna att det fortsatta arbetet sker i dialog med dessa för att nå

hållbara resultat.

KOMMENTAR: Det som anges i VISION 2020 kommer i tillämpliga delar att

vidareutvecklas i översiktsplaneabetet. Detta gäller i särskilt hög grad bebyggelsefrågorna.

Processen i översiktsplaneringen sker i flera moment och under dialog med andra aktörer.

Texten förtydligas så att det framgår att bebyggelseutvecklingen ska ske på ett sätt som är

förenligt med den befintliga strukturen. Vägverkets intressen kommer att behandlas närmare

inom ramen för den nya översiktsplanen.

KARLSBORGS KOMMUNS NÄMNDER OCH INSTANSER

Bygg och miljönämnden anser att visionen bör vara formulerad på ett mer övergripande

plan. Den föreslagna visionen utgår, enligt nämnden, från nuläget istället för att präglas av ett

visionärt tänkande. De beskriver även att en del av innehållet i visionen hör hemma i en

översiktsplan. Nämnden saknar miljömål på kommunnivå. Man påtalar att stort och smått

blandas från sådant som kan uppnås idag med visioner av ouppnåelig karaktär. Dessutom

anser man att det är oklart till vem visionen riktar sig och vem uppdragsgivaren är.

Positivt är att trafiksituationen i centrala Karlsborg lyfts fram och fått en framträdande plats.

Nämnden föreslår också ett antal redaktionella ändringar.

KOMMENTAR: Visionsdokumentet uppläggning behålls i huvudsak men redigeras för att ge

bättre balans i framställningen. De föreslagna redaktionella ändringarna görs genom mindre

rättelser eller omskrivningar. Översiktsplanen ska vidareutveckla de fysiska aspekterna.

Barn och utbildningsnämnden beslutar att inte lämna något remissvar med anledning av att

de politiska partierna var för sig kommer att avge remissvar.

Socialnämnden saknar begreppet Trygghet i visionen och skulle önska att det ingår som ett

eget insatsområde. Man påpekar även behovet att kontinuerlig uppföljning och utvärdering

av visionsarbetet.

KOMMENTAR: Trygghet införs som ett nytt perspektiv. Visionen kompletteras även med

andra aspekter som gäller social hållbarhet.

Folkhälsorådet ställer sig positiv till förslaget till vision. De anser att perspektivet Barn bör

ha ett tillägg av Ungdom, att aspekten Hälsa ska arbetas in, att det under rubriken mål läggs

till de utmaningar som finns i Västra Götalandsregionens folkhälsopolitiska policy eller

möjligen några av utmaningarna. De föreslår utifrån detta ett konkret tillägg angående barn

och ungdomars trygga och goda uppväxtvillkor, möjlighet att åldras med livskvalitet och att

Karlsborg ska vara en säker och trygg kommun att bo och leva i.

KOMMENTAR: Visionen kompletteras med utgångspunkt från Folkhälsorådets förslag.

Rådet för funktionshinderfrågor

Rådet vill att visionen ska verka för att alla områden och anläggningar inom Karlsborgs

kommungränser ska vara tillgängliga för alla på lika villkor. Rådet önskar att insatsområdet

Boendemiljö benämns Leva och Bo. De påtalar behovet en årlig utvärdering av visionen och

önskar att FN:s konvention om rättigheter för människor med funktionsnedsättning blir ett

levande dokument i kommunens arbete. Kommunens webbplats bör anpassas så att fler

människor kan ta del av innehållet. Rådet saknar det sociala perspektivet i visionen och anser

att det behöver lyftas fram. Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning ska vara en

naturlig del i all samhällsplanering.

2010-03-22

3 (11)

KOMMENTAR: Kommunen arbetar målmedvetet för att förbättra tillgängligheten för

personer med funktionsnedsättningar. Inriktningen är att alla områden och anläggningar på

sikt ska vara tillgängliga för alla på lika villkor. I de planerade områdena borde det vara

möjligt att anpassa miljön så att den blir tillgänglig för alla. En ständig utveckling av

webbplatsen sker och då också med tanke på olika funktionshinder. Rådet önskar en årlig

utvärdering av visionen. Utvärdering kommer att göras, men det är oklart om det kommer att

ske årligen. Vissa frågor är svåra att utvärdera efter ett år och kräver därmed en längre

tidsrymd för att ge resultat.

Det sociala perspektivet kommer att lyftas fram tydligare.

KUB ställer sig bakom arbetet med vision 2020 enligt styrelseprotokoll 2010-02-23.

KEAB har muntligt meddelat att de inte har några synpunkter.

AB Karlsborgsbostäder har muntligt meddelat att de inte har några synpunkter.

Karlsborgs Turism AB framför att turismen inom kommunen har stora möjligheter att

utvecklas och ge mycket sysselsättning. Barnfamiljerna är en viktig målgrupp. Fler bäddar

behövs och de bör ha en kostnad som passar semesterkassan. Besöksmålen för framtiden bör

vara Fästningen, Göta Kanal och Forsvik. Göta Kanal är ett starkt varumärke som det är

viktigt att utveckla i fortsatt samarbete mellan kommunerna Karlsborg, Mariestad och

Töreboda.

KOMMENTAR: Framförda synpunkter beaktas i det fortsatta arbetet.

POLITISKA PARTIER

Centerpartiet ställer sig bakom huvuddragen i förslaget till vision och framför nedanstående

förslag på tillägg och ändringar. Övergripande målet om att Karlsborg ska vara en

fossilbränslefri kommun kompletteras med tillägget: ”och endast konsumera förnyelsebar

energi”. Ett nytt övergripande mål med följande lydelse införs: Möjlighet till meningsfulla

fritidsaktiviteter för barn och ungdomar ska finnas i de olika kommundelarna. Målsättningen

för kommunikationer ges följande lydelse: trafiksäkerheten ska vara hög med säkra passager

för oskyddade trafikanter och det går att cykla säkert mellan kommunens tätorter. Ett nytt mål

om kommunikationer med följande lydelse införs: Karlsborgsbanan håller snabbtågsstandard

och ingår i regionaltågnätet. Målet för centrumutveckling ska vara att ”Karlsborg ska ha

utvecklat ett attraktivt centrum för handel, boende och rekreation”. Centerpartiet föreslår två

nya mål under rubriken Miljö:

1. De lokala miljömålen åstadkommer en god livsmiljö och en hållbar utveckling

2. I Karlsborgs kommun produceras och nyttjas förnyelsebar energi.

Första meningen under insatsområde Karlsborgs centrum bör inledas enligt följande. ”Hela

centrala Karlsborg sträcker sig mellan Bottensjöns och Vätterns stränder, vilket…”

KOMMENTAR: Se samlad kommentar nedan.

Folkpartiet liberalerna betonar vikten av att det visionsdokument som slutligen antas blir ett

levande och vägledande dokument som kommer till användning i det politiska arbetet. Det är

viktigt att den slutliga produkten får en layout som är tilltalande och gör dokumentet

lättillgängligt.

Möjligheten till återupptagen tågtrafik på Karlsborgsbanan ska finnas med i visionen.

2010-03-22

4 (11)

Avsnittet Förhållningssätt behöver förtydligas. Det är oklart vem det är som är mottagare av

detta avsnitt. Under rubrikerna Social service och Skola och förskola innehåller onödigt

komplicerade formuleringar respektive olämplig ska-sats. Folkpartiet liberalerna vill också

veta hur de ”medborgarförslag” som inkommit under visionsarbetet ska hanteras.

KOMMENTAR: Se samlad kommentar nedan.

Moderaterna framhåller att visionsförslaget är väldigt generellt och allmängiltigt och

efterlyser att visionen ”görs mer Karlsborgsinriktad”. Målet för befolkningsutvecklingen bör

höjas. Visionen bör än mer handla om skolan och förskolan. Tiveden med nationalparken bör

omnämnas som resurser för utveckling av besöksnäringen. Insatsområdet boendemiljö bör

istället benämnas Leva och Bo. Kommunens engagemang i klimatstrategin för Västra

Götalandsregionen ska omnämnas under rubriken Klimat på sidan 8. Moderaterna anser att

det bör klargöras hur samarbete med ideella sektorn ska ske och finansiering av åtgärder ska

gå till när det gäller insatsområdet Upplevelser. Visionen borde innehålla något om

hälsoläget i kommunen. Partiet markerar att det är viktigt att insatserna för att nå visionen

kommer igång i närtid.


KOMMENTAR: Se samlad kommentar nedan.

Socialdemokraterna i Karlsborg har inga synpunkter på förslaget till vision för Karlsborgs

utveckling.

SAMLADE KOMMENTARER POLITISKA PARTIER :

Visionen kompletteras med ett avsnitt som beskriver nuläget i kommunen. I det avsnittet kan

lämpligen hälsoläget i kommunen omnämnas.

Inkomna idéer och förslag till konkreta åtgärder från bland annat enskilda ska redovisas i en

särskild idébank som ska användas som inspirationskälla. Idébanken ska finnas tillgänglig för

allmänheten på kommunens webbplats.

Layout och språkbruk kommer att noggrant ses över i samband med slutredigering av

visionsdokumentet.

Förslagna ändringar och tillägg av de övergripande målen beaktas i det fortsatta arbetet.

Tillgängliga prognoser över befolkningsutvecklingen i kommunen ger inte anledning till att

ompröva eller höja föreslaget mål för befolkningsutvecklingen.

Kommunfullmäktige i Karlsborgs kommun har tillstyrkt att Karlsborgsbanan ska läggas ned.

Införande av ett nytt mål om återupptagen tågtrafik på Karlsborgsbanan i enlighet med

Centerpartiets och Folkpartiet liberalernas förslag, innebär ett nytt förhållningssätt i frågan om

järnvägen. Ett skifte av förhållningssätt förutsätter att ett nytt beslut fattas av

kommunfullmäktige i sakfrågan. Planeringen är inriktad på en användning av banområdet för

en ny sträckning av genomfarten och för en gång- och cykelväg. Frågan kommer att hanteras

vidare inom ramen för den nya översiktsplanen och påbörjade detaljplaneringar.

FÖRENINGAR OCH ORGANISATIONER

Rädda Barnen framför att föreningen anser att barns och ungdomars delaktighet i

kommunens beslutsprocess ska beaktas, vilket kan ske t. ex. genom ungdomsfullmäktige eller

”barnråd”. De framför som önskemål inför 2020 dels om att det inrättas en lokal BO

(barnombudsman) eller UGO (utsatta gruppers ombudsman) och dels att Karlsborgs kommun

2010-03-22

5 (11)

ska vara certifierad som ”Barnrättskommun” och därmed vara ett föredöme för andra

kommuner.

KOMMENTAR: Förslagen läggs till idébanken och överlämnas även till arbetsgruppen för

genomförande av Karlborgs kommuns handlingsplan för genomförande av barnkonventionen.

Undenäsbygdens byalag har bilagt byalagets informationsblad Undenäsbladet som

innehåller information om arbetet med att utveckla bygden, t ex elljusspår, macken,

Undenäsgården, biblioteket, Solgläntans dagbarnvårdargrupp. Detta är exempel på de

frivilliga insatser som görs av traktens befolkning. De ställer förslaget att kommunen ordnar

en bomässa Karlsborgs-Bo, helst under sommartid. Mässan skulle visa på vilka tomter som

finns till salu, både för permanent boende och för fritidsboende. Samverkan skulle ske med

mäklare, banker, inredningsaffärer, hantverkare, handelträdgårdar m. fl. Karlsborgs

Utveckling AB (KUB) nämns också som en viktig part för företagsetablering; kan också visa

på vilka nischer som inte finns representerade i kommunen, t ex butiker. Föreslagsställaren

anknyter till bosättning i vattennära läge.

KOMMENTAR: Förslagen om att ordna en bomässa förs till idébanken.

Strandskolans föräldraråd lämnar ett remissvar som i huvudsak utgår från barnomsorg och

skola/lärande. Rådet påpekar att utredningen Skola 2016 är av vital betydelse för kommunen

och är en nyckel till att nå målen i visionsförslaget. Inriktningen bör enligt förslaget vara

presumtiva inflyttare och att kommunen kan erbjuda något unikt när det gäller t ex service.

Med det anser rådet att servicenivån höjs även för dem som redan bor här, vilka därmed antas

bli nöjda ambassadörer för sin kommun.

Enligt rådet krävs mer långsiktighet i visionen för att kunna åstadkomma en verkligt

genomgripande förändring av kommunen. Rådet föreslår att kommunen gör en

nulägesbeskrivning av de olika insatsområdena så att man ser vad kommunen totalt hanterar

idag för att sedan komplettera med insatsområden som saknas, men som borde vara med i

framtiden.

Rådet föreslår en utveckling och förändring av perspektiven och insatsområdena där grupper

av individer såsom familjer, medelålders, människor med funktionsnedsättning och företagare

utgör perspektiven. Insatsområdena föreslås bestå av egenskaper eller företeelser i samhället

som grupperna enligt ovan är i behov av eller berörs av såsom vatten, natur, trygghet, service

och tillgänglighet.

Under följande rubriker ger därefter rådet en omfattande redovisning med konkreta

åtgärdsförslag utifrån föreslagna insatsområden och perspektiv:

- Fokus på barnfamiljerna med speciellt fokus på barnens villkor

- Alla blir äldre

- Barnomsorg/skola/lärande

- Kommunikationer

- Boende

- Arbetsliv

- Företagande

Avslutningsvis betonar rådet vikten av ett mycket målmedvetet arbetssätt och tydlig

måluppföljning för att skapa förtroende och nå framgång i arbetet med visionen. Och för bästa

möjliga genomslag, stabilitet och långsiktighet bör visionen utarbetas och ledas från högsta

politiska nivå över de politiska blockgränserna.

2010-03-22

6 (11)

KOMMENTAR: Framförda synpunkter kommer att prövas i det fortsatta arbetet. Visionen

kompletteras med en nulägesbeskrivning. Arbetet med visionen sker under politisk ledning.

Det praktiska arbetet utförs av en arbetsgrupp bestående av tjänstemän. De konkreta förslagen

hanteras dels i arbetet med en ny översiktsplan och dels i utredningen Skola 2016.

Föreningen Karlsborgsbanan ger inledningsvis en historisk beskrivning av

järnvägsstrukturens utveckling i regionen. Med utgångspunkt i de nationella transportpolitiska

målen framför föreningen vad de anser vara positiva effekter med Karlsborgsbanan:

- Tillgänglighet: ökade möjligheter med anknytning till regionaltrafiken när det gäller

utbildning – rekrytering av högutbildad arbetskraft underlättas – näringslivet får stärkt

konkurrenskraft.

- Transportkvalitet: bekvämare transportsätt – högt belastad och olycksdrabbad riksväg

avlastas – snabbare transport – möjlighet till framtida godstransport.

- Positiv regional utveckling: snabb tågtrafik ger utjämning och förändring av regionala

obalanser – turismen underlättas – den ekonomiska tillväxten underlättas.

- Trafiksäkerhet: tågtrafik är säkrare än landsvägstrafik – pendling kan öka utan att den

påverkar vägbunden trafik – dämpar landsvägstrafiken – bra för att nå 0-visionen när det

gäller dödade på landsväg.

- God miljö: elektrifierad järnväg minimerar utsläpp av klimatgaser och luftföroreningar –

nya resenärer kan tillföras systemet utan att miljöbelastningen ökar.

- Jämställt transportsystem: kvinnor har lägre tillgång till bil än män – snabb tågtrafik visar

att kvinnor får mer jämlika möjligheter att konkurrera om arbeten utanför hemorten –

snabb tågtrafik leder till minskade skillnader i lön och sysselsättningsgrad mellan män

och kvinnor.

Föreningen resonerar därefter kring de ekonomiska aspekterna där slutsatsen är att en stark

infrastruktur är en grundbult i en framgångsrik ekonomisk utveckling. Kopplat till detta förs

ytterligare argumentation kring ett återinförande av Karlsborgsbanan ur ett ekonomiskt,

miljömässigt och i övrigt samhällsutvecklande perspektiv. Som avslutning på sitt remissvar

ger föreningen en översikt över hur utvecklingen ser ut i Sverige och sätter in

Karlsborgsbanan i det sammanhanget.

KOMMENTAR: Frågan om tågtrafik på Karlsborgsbanan kommenteras i avsnittet Politiska

partier. Kommunen bedriver infrastrukturplanering med utgångspunkt från de

transportpolitiska målen. Arbetet med att utveckla transportinfrastrukturen och

kollektivtrafiken sker i samverkan med bland annat trafikverken, Västtrafik, Västra

Götalandsregionen och Kommunalförbundet Skaraborg. Transportfrågorna kommer också att

tas upp i arbetet med den nya översiktsplanen.

PRIVATPERSONER

A Henricson framför konkreta förslag på vägar och bebyggelse. Han vill inte att

bostadsområdet Parken byggs ut.

KOMMENTAR: Frågorna hanteras i den nya översiktsplanen respektive i detaljplanen för

Parken. Konkreta förslag förs även in i idébanken.

Annika Wallbom föreslår att kommunen arbetar med projekt Framtidstro Vision 2020 ur ett

helhetsperspektiv. Tanken med projektet är att kommunen, i ett långsiktigt perspektiv, ska

införa arbetsmetoder som främjar hälsa och förebygger ohälsa hos barn och ungdomar.

KOMMENTAR: Se kommentarerna i anslutning till Folkhälsorådets yttrande. Förslaget bör

hanteras inom ramen för andra styrdokument som ska följa på Vision 2020.

2010-03-22

7 (11)

Arne Barthelson inleder med en argumentation för ett återinförande av tågtrafik på

Karlsborgsbanan. Vidare framhåller han att Karlsborgs centrum bör genomgå en förändring.

Lösningen föreslås vara en arkitekttävling där uppdraget blir att hitta lösningar för

äldreboende, samhällets och föreningslivets lokalbehov samt ny centrumbebyggelse på

bangårdsområdet. Kopplat till detta redovisas konkreta förslag på omdragning av väg 49 samt

anpassning, alternativt nybyggnation, av tågstation inklusive anslutningsmöjligheter för ett

återöppnande av tågtrafik på Karlsborgsbanan.

KOMMENTAR: Frågan om tågtrafik på Karlsborgsbanan kommenteras under rubriken

Politiska partier. Konkreta förslag på förändrat centrum hanteras inom ramen för den nya

översiktsplanen och i detaljplaneprojekt.

Björn Carlsson, Lars-Gunnar Johansson och Torsten Kindberg framför förslag på

återupptagen tågtrafik på Karlsborgsbanan.

KOMMENTAR: Frågan om tågtrafik på Karlsborgsbanan kommenteras i avsnittet Politiska

partier”.

Cecilia Åberg framför förslag om en konkret åtgärd för trafiksäkerheten för skolbarn.

KOMMENTAR: Förslaget hanteras av väghållare och Bygg- och miljönämnden.

Eva Stohlbin föreslår - under förutsättning att det byggs en ny F-9-skola - att Carl

Johanskolan byggs om till ett barn- och ungdomshus med samma tema som Balthazar i

Skövde.

KOMMENTAR: Förslaget bör läggas till i den idébank som kommer att upprättas för

konkreta förslag och idéer i samband med att visionsdokumentet slutförs.

Företaget Hytten’s lämnar förslag på ett hyreshus i centrala Karlsborg.

KOMMENTAR: Förslaget bör hanteras inom ramen för den nya översiktsplanen och

detaljplanen för området.

Gretel Eckhardt vill att visionen ska ta upp frågan om elöverkänslighet. Hon föreslår bland

annat att kommunen inför strålningsfria områden.

KOMMENTAR: Frågan om behov av strålningsfria områden hänskjuts till arbetet med den

nya översiktsplanen.

Hans Thörn framför konkreta förslag för att göra Karlsborg till en mer attraktiv plats att bo på.

.

KOMMENTAR: Förslagen läggs till idébanken.

Ingemar Bäckström anser att förslaget är mångomfattande och relativt allmängiltigt.

Visionen skulle behöva kompletteras med konkreta mål och delmål. Vidare ifrågasätts tanken

om att ”omvärldsbevakningen ska i ökad utsträckning fokusera på internationella kontakter”.

Frågan ställs om inte motsvarande resursåtgång ger mer om det läggs på nationella kontakter.

Den internationella arenan bevakas på ett bra sätt genom Västsvenska Handelskammaren.

Gällande kommunen som arbetsgivare och tanken om att vara ett föredöme inom

personalområdet efterlyses faktorn personalutveckling. Utöver dessa synpunkter anses det

2010-03-22

8 (11)

också viktigt att de positiva effekter som Försvarsmaktens verksamhet för med sig bör lyftas

fram i visionen.

KOMMENTAR: I visionen angivna mål kommer att ses över idet fortsatta arbetet. Konkreta

mål och delmål för olika områden kommer att arbetas in i andra styrdokument och planer.

Kommunen är inriktad på att utöka omvärldsbevakningen generellt.

Personalutvecklingsfrågan är viktig och bör beaktas i det fortsatta arbetet. Ett avsnitt i

visionen bör ägnas åt de positiva effekter som Försvarsmaktens verksamhet ger i kommunen.

Jenny Rydén lämnar förslag på hur vandringsleden Västra Vätterleden kan förbättras. Vidare

diskuteras tankar kring att utveckla långfärdsskridskoåkande bland annat som en

utvecklingspotential för turismen.

KOMMENTAR: Konkreta synpunkter på Västra Vätterleden bör lämnas till vandringsledens

huvudman. Tanken knyter också an till en annan synpunkt om att kommunen bör ta tillvara på

de naturresurser som omger samhället och som berikar invånarnas fritid såväl som besökarnas

vistelse i kommunen. Detta bör beaktas i det fortsatta arbetet med visionen.

Krister Löfving föreslår att banvallen, d.v.s. den nedlagda järnvägsbanan mellan Karlsborg

och Skövde, byggs om till gång- och cykelbana. Vidare ställs frågan om det inte är

nödvändigt med ökad samverkan med närliggande kommuner när det gäller större

investeringar såsom sim- och idrottshallar.

KOMMENTAR: I visionsförslaget finns en skrivning om att det ska finnas trygga och säkra

cykelvägar mellan kommunens olika delar. Utredningsarbete pågår i samverkan mellan

berörda kommuner, Banverket och Vägverket om en gång- och cykelbana på banvallen .

Frågan hanteras vidare i den nya översiktsplanen.

Leif framför klagomål på störande buller från Kråks skjutfält.

KOMMENTAR: Frågan hanteras i översiktsplanen

Leif Hellgren menar att avsnittet om Karlsborgs centrum inte ska få ta för stor plats med

risken att det sker på bekostnad av utvecklingen i Mölltorp, Forsvik och Undenäs. Vidare

uppmanas kommunen att definitivt ta ställning för eller emot återinförandet av tågtrafik på

Karlsborgsbanan. Att inte ta ställning i frågan anses utgöra ett hinder för ett fortsatt arbete

med att utveckla infrastrukturen.

KOMMENTAR: I visionen bör det framgå tydligare att när begreppet Karlsborg används så

menas hela kommunen. En utveckling av Karlsborgs centrum kommer emellertid att finnas

kvar som insatsområde. Ett attraktivt centrum i centralorten utesluter inte utveckling i övriga

kommundelar. Frågan om tågtrafik på Karlsborgsbanan kommenteras i avsnittet Politiska

partier.

Ludwig Tente framför konkreta förslag till förbättringar av vägkommunikationer,

upplevelser, näringsliv och turism.

KOMMENTAR: Förslagen läggs till idébanken.

Margareta Hildingsdotter anser det viktigt att prioritera ett +55-boende i centrala Karlsborg

och i ytterområdena. Hon påpekar vidare att Tiveden inte nämns och menar att det är en stor

tillgång för kommunen. Utvecklingsarbetet där borde ske i samarbete med Askersund och

Laxå. Angående närheten till vatten och strandskydd anses det att kommunen bör värna om

2010-03-22

9 (11)

allas tillgång till sjönära miljöer och i första hand se till att verksamheter som har ett större

allmänintresse såsom barnomsorg, skola, äldreboende och turism gynnas vid sådan planering.

Allmänna badplatser, båthamnar och bryggor bör också utvecklas. Vidare anses nybyggnation

av förskola, skola och fritidsgård vara en förutsättning för ökad inflyttning. Kommunen bör

också uppmuntra till etablering av privat vårdcentral med anledning av den åldrande

befolkningen och den låga tillgängligheten som vårdcentralen anses ha idag. Möjligheten till

delaktighet i kommunala frågor bör förbättras då den tycks vara nästintill obefintlig i

dagsläget. Utöver dessa synpunkter lämnas ett antal konkreta förslag på ändringar och

kompletteringar gällande formuleringar och innehåll i visionsdokumentet.

KOMMENTAR: Synpunkterna gällande tillgång till sjönära miljöer, ökad delaktighet samt

konkreta förslag på ändringar och kompletteringar i texten bör beaktas i det fortsatta arbetet

med visionen. Idéerna kring nybyggnation av förskola, skola och fritidsgård bör hanteras

inom ramen för strukturutredningen Skola 2016.

Marita Karlsson har som sin vision att fler bosätter sig i kommunen så att ekonomin stärks

för att kunna planera för utveckling av skola, service och omsorg istället för att spara och

gneta. Hon framför vidare ett antal konkreta förslag på åtgärder.

KOMMENTAR: Vision 2020 syftar till att öka kommunens attraktionskraft. Förslagen läggs

till idébanken.

Mona Andersson framför synpunkter på visionen under rubriken Tillgänglighet. Hon tar

också upp ett antal konkreta förslag på åtgärder som skulle förbättra för funktionshindrade

personer.

KOMMENTAR: Genomförandet av förbättrad tillgänglighet är en viktig fråga och hanteras

löpande inom ramen för kommunens arbete med förbättringar och skötsel av fastigheter och

allmänna platser.

Per Anders Berg anser att kommunen ska göra sig känd som ett båtparadis och lägga mer

energi på att söka EU-pengar till exempelvis ny förbifart, nya bryggprojekt med gästhamn i

Karlsborgsviken, förbindelse fastland-Lindön-Pukön och göra ströv- och parkområden på

öarna samt göra en skyddad båtplats i ”våta graven”.

KOMMENTAR: Förslagen hanteras inom ramen för den nya översiktsplanen

Ronny Ferm framför i 10 punkter förslag på konkreta åtgärder som berör vägar, boende,

affärsverksamhet, kultur och turism.

KOMMENTAR: Förslagen hanteras i arbetet med den nya översiktsplanläggs eller läggs i

idébanken.

Stig Ericsson föreslår att rondellen vid södra infarten smyckas med ett flygplan, vilket sedan

kan omges av kalkstensplattor från bygden.

KOMMENTAR: Frågan om utsmyckning i rondell tas upp i idébanken.

Ulla-Rodén-Davis framför ett konkret förslag till förbättring av den offentliga utemiljön i

Karlsborgs tätort där hon föreslår att det ordnas fler mötesplatser och placeras ut fler bänkar.

KOMMENTAR: Förslagen läggs till idébanken.

2010-03-22

10 (11)

Anonym anser att kommunikationsmedlen är den viktigaste framgångsfaktorn för Karlsborgs

kommun och påpekar vidare ett det finns mycket att lära av hur Skåne har löst

kollektivtrafiken.

KOMMENTAR: Problematiken har lyfts i visionsförslaget och kommunikationer är definierat

som ett av fyra insatsområden. Konkreta förslag bör hanteras inom ramen för de mål och

åtgärdsplaner som ska följa på Vision 2020.

Anonym hävdar att kommunen som arbetsgivare inte arbetar efter målet om allas rätt till

heltidssysselsättning.

KOMMENTAR: Synpunkten beaktas i kommunens personalpolitiska arbeteSION 2020

Karlsborgs kommun

_________________________________________________________________________

SAMRÅDSREDOVISNING

Samråd har genomförts om ett förslag till VISION 2020. Utskick till olika instanser skedde

2009-10-22. VISION 2020 har också varit tillgänglig på kommunens webbplats, biblioteken

och infocenter. Annons fanns på Karlsborgssidan i SLA 2009-10-23 och 2009-10-29.

Offentliga visionsträffar hölls i Karlsborg, Undenäs, Forsvik och Mölltorp i början av

samrådstiden.

Tid att inkomma med synpunkter gavs fram till 2009-12-31.

Nedan redovisas i sammanfattning de synpunkter som har kommit in. De redovisas gruppvis

och kommenteras var för sig eller för varje grupp samlat. I kommentarerna anges om

synpunkter medför ändringar i VISION 2020. En del av synpunkterna är av betydelse i andra

planeringsarbeten till exempel i översiktsplanen och utredningen Skola 2016 och hänvisas då

till dessa. Övriga värdefulla synpunkter samlas i en idébank.

STATLIGA OCH REGIONALA MYNDIGHETER

Försvarsmakten framför att deras verksamhet i Karlsborg kommer att karaktäriseras av en

stabilare personalstock än det som varit under drygt 100 åren med värnpliktssystemet. Framöver

blir det en större andel fast anställda och kontraktsanställda. För kommunen innebär det

en möjlighet att intressera denna personal att bosätta sig i kommunen. Försvarsmakten är den

näst största arbetsgivaren efter kommunen själv. Fler fast anställda i Försvarsmakten ger

ökade möjligheter att nå målen i visionsdokumentet. Det bör därför vara av intresse för

kommunen att stödja FM/K3 i arbetet att skapa långsiktiga möjligheter att verka i området.

Det finns inget i visionsförslaget som talar för att kommunen har identifierat Försvarsmaktens

verksamhet som intressant och viktig. K3 vill emotta kommunledningens reaktion på

synpunkterna.

KOMMENTAR: Försvarsmaktens verksamhet i Karlsborg är av stor betydelse för

kommunens utveckling. Visionsförslaget kommer att bearbetas så att detta framgår klart och

tydligt. Försvarsmaktens intressen kommer även att behandlas närmare inom ramen för den

nya översiktsplanen. De utgör riksintressen och regionala intressen som måste hanteras i den

planeringen. Processen i översiktsplaneringen sker i flera moment och under dialog med

andra aktörer.

Vägverket framför att visionen är en bra början på ett arbete för att nå en hållbar utveckling

men att den har en oklar status, kommunen borde överväga att arbeta in den i en ny översiktsplan.

I visionens inledning beskrivs hur den har konkretiserats, men det är svårt att återfinna

detta. Den saknar handlingsplan, åtgärder som ska leda till målen och hur uppföljning ska ske.

De noterar motsättningar mellan hållbarhetsmålen och välkomnandet av både

permanentboende och fritidsboende överallt inom kommunen liksom underlättandet av

permanentboende i de områden som planerats för fritidsboende. Flera av målen påverkar

2010-03-22

2 (11)

andra aktörer och de ser gärna att det fortsatta arbetet sker i dialog med dessa för att nå

hållbara resultat.

KOMMENTAR: Det som anges i VISION 2020 kommer i tillämpliga delar att

vidareutvecklas i översiktsplaneabetet. Detta gäller i särskilt hög grad bebyggelsefrågorna.

Processen i översiktsplaneringen sker i flera moment och under dialog med andra aktörer.

Texten förtydligas så att det framgår att bebyggelseutvecklingen ska ske på ett sätt som är

förenligt med den befintliga strukturen. Vägverkets intressen kommer att behandlas närmare

inom ramen för den nya översiktsplanen.

KARLSBORGS KOMMUNS NÄMNDER OCH INSTANSER

Bygg och miljönämnden anser att visionen bör vara formulerad på ett mer övergripande

plan. Den föreslagna visionen utgår, enligt nämnden, från nuläget istället för att präglas av ett

visionärt tänkande. De beskriver även att en del av innehållet i visionen hör hemma i en

översiktsplan. Nämnden saknar miljömål på kommunnivå. Man påtalar att stort och smått

blandas från sådant som kan uppnås idag med visioner av ouppnåelig karaktär. Dessutom

anser man att det är oklart till vem visionen riktar sig och vem uppdragsgivaren är.

Positivt är att trafiksituationen i centrala Karlsborg lyfts fram och fått en framträdande plats.

Nämnden föreslår också ett antal redaktionella ändringar.

KOMMENTAR: Visionsdokumentet uppläggning behålls i huvudsak men redigeras för att ge

bättre balans i framställningen. De föreslagna redaktionella ändringarna görs genom mindre

rättelser eller omskrivningar. Översiktsplanen ska vidareutveckla de fysiska aspekterna.

Barn och utbildningsnämnden beslutar att inte lämna något remissvar med anledning av att

de politiska partierna var för sig kommer att avge remissvar.

Socialnämnden saknar begreppet Trygghet i visionen och skulle önska att det ingår som ett

eget insatsområde. Man påpekar även behovet att kontinuerlig uppföljning och utvärdering

av visionsarbetet.

KOMMENTAR: Trygghet införs som ett nytt perspektiv. Visionen kompletteras även med

andra aspekter som gäller social hållbarhet.

Folkhälsorådet ställer sig positiv till förslaget till vision. De anser att perspektivet Barn bör

ha ett tillägg av Ungdom, att aspekten Hälsa ska arbetas in, att det under rubriken mål läggs

till de utmaningar som finns i Västra Götalandsregionens folkhälsopolitiska policy eller

möjligen några av utmaningarna. De föreslår utifrån detta ett konkret tillägg angående barn

och ungdomars trygga och goda uppväxtvillkor, möjlighet att åldras med livskvalitet och att

Karlsborg ska vara en säker och trygg kommun att bo och leva i.

KOMMENTAR: Visionen kompletteras med utgångspunkt från Folkhälsorådets förslag.

Rådet för funktionshinderfrågor

Rådet vill att visionen ska verka för att alla områden och anläggningar inom Karlsborgs

kommungränser ska vara tillgängliga för alla på lika villkor. Rådet önskar att insatsområdet

Boendemiljö benämns Leva och Bo. De påtalar behovet en årlig utvärdering av visionen och

önskar att FN:s konvention om rättigheter för människor med funktionsnedsättning blir ett

levande dokument i kommunens arbete. Kommunens webbplats bör anpassas så att fler

människor kan ta del av innehållet. Rådet saknar det sociala perspektivet i visionen och anser

att det behöver lyftas fram. Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning ska vara en

naturlig del i all samhällsplanering.

2010-03-22

3 (11)

KOMMENTAR: Kommunen arbetar målmedvetet för att förbättra tillgängligheten för

personer med funktionsnedsättningar. Inriktningen är att alla områden och anläggningar på

sikt ska vara tillgängliga för alla på lika villkor. I de planerade områdena borde det vara

möjligt att anpassa miljön så att den blir tillgänglig för alla. En ständig utveckling av

webbplatsen sker och då också med tanke på olika funktionshinder. Rådet önskar en årlig

utvärdering av visionen. Utvärdering kommer att göras, men det är oklart om det kommer att

ske årligen. Vissa frågor är svåra att utvärdera efter ett år och kräver därmed en längre

tidsrymd för att ge resultat.

Det sociala perspektivet kommer att lyftas fram tydligare.

KUB ställer sig bakom arbetet med vision 2020 enligt styrelseprotokoll 2010-02-23.

KEAB har muntligt meddelat att de inte har några synpunkter.

AB Karlsborgsbostäder har muntligt meddelat att de inte har några synpunkter.

Karlsborgs Turism AB framför att turismen inom kommunen har stora möjligheter att

utvecklas och ge mycket sysselsättning. Barnfamiljerna är en viktig målgrupp. Fler bäddar

behövs och de bör ha en kostnad som passar semesterkassan. Besöksmålen för framtiden bör

vara Fästningen, Göta Kanal och Forsvik. Göta Kanal är ett starkt varumärke som det är

viktigt att utveckla i fortsatt samarbete mellan kommunerna Karlsborg, Mariestad och

Töreboda.

KOMMENTAR: Framförda synpunkter beaktas i det fortsatta arbetet.

POLITISKA PARTIER

Centerpartiet ställer sig bakom huvuddragen i förslaget till vision och framför nedanstående

förslag på tillägg och ändringar. Övergripande målet om att Karlsborg ska vara en

fossilbränslefri kommun kompletteras med tillägget: ”och endast konsumera förnyelsebar

energi”. Ett nytt övergripande mål med följande lydelse införs: Möjlighet till meningsfulla

fritidsaktiviteter för barn och ungdomar ska finnas i de olika kommundelarna. Målsättningen

för kommunikationer ges följande lydelse: trafiksäkerheten ska vara hög med säkra passager

för oskyddade trafikanter och det går att cykla säkert mellan kommunens tätorter. Ett nytt mål

om kommunikationer med följande lydelse införs: Karlsborgsbanan håller snabbtågsstandard

och ingår i regionaltågnätet. Målet för centrumutveckling ska vara att ”Karlsborg ska ha

utvecklat ett attraktivt centrum för handel, boende och rekreation”. Centerpartiet föreslår två

nya mål under rubriken Miljö:

1. De lokala miljömålen åstadkommer en god livsmiljö och en hållbar utveckling

2. I Karlsborgs kommun produceras och nyttjas förnyelsebar energi.

Första meningen under insatsområde Karlsborgs centrum bör inledas enligt följande. ”Hela

centrala Karlsborg sträcker sig mellan Bottensjöns och Vätterns stränder, vilket…”

KOMMENTAR: Se samlad kommentar nedan.

Folkpartiet liberalerna betonar vikten av att det visionsdokument som slutligen antas blir ett

levande och vägledande dokument som kommer till användning i det politiska arbetet. Det är

viktigt att den slutliga produkten får en layout som är tilltalande och gör dokumentet

lättillgängligt.

Möjligheten till återupptagen tågtrafik på Karlsborgsbanan ska finnas med i visionen.

2010-03-22

4 (11)

Avsnittet Förhållningssätt behöver förtydligas. Det är oklart vem det är som är mottagare av

detta avsnitt. Under rubrikerna Social service och Skola och förskola innehåller onödigt

komplicerade formuleringar respektive olämplig ska-sats. Folkpartiet liberalerna vill också

veta hur de ”medborgarförslag” som inkommit under visionsarbetet ska hanteras.

KOMMENTAR: Se samlad kommentar nedan.

Moderaterna framhåller att visionsförslaget är väldigt generellt och allmängiltigt och

efterlyser att visionen ”görs mer Karlsborgsinriktad”. Målet för befolkningsutvecklingen bör

höjas. Visionen bör än mer handla om skolan och förskolan. Tiveden med nationalparken bör

omnämnas som resurser för utveckling av besöksnäringen. Insatsområdet boendemiljö bör

istället benämnas Leva och Bo. Kommunens engagemang i klimatstrategin för Västra

Götalandsregionen ska omnämnas under rubriken Klimat på sidan 8. Moderaterna anser att

det bör klargöras hur samarbete med ideella sektorn ska ske och finansiering av åtgärder ska

gå till när det gäller insatsområdet Upplevelser. Visionen borde innehålla något om

hälsoläget i kommunen. Partiet markerar att det är viktigt att insatserna för att nå visionen

kommer igång i närtid.

KOMMENTAR: Se samlad kommentar nedan.

Socialdemokraterna i Karlsborg har inga synpunkter på förslaget till vision för Karlsborgs

utveckling.

SAMLADE KOMMENTARER POLITISKA PARTIER :

Visionen kompletteras med ett avsnitt som beskriver nuläget i kommunen. I det avsnittet kan

lämpligen hälsoläget i kommunen omnämnas.

Inkomna idéer och förslag till konkreta åtgärder från bland annat enskilda ska redovisas i en

särskild idébank som ska användas som inspirationskälla. Idébanken ska finnas tillgänglig för

allmänheten på kommunens webbplats.

Layout och språkbruk kommer att noggrant ses över i samband med slutredigering av

visionsdokumentet.

Förslagna ändringar och tillägg av de övergripande målen beaktas i det fortsatta arbetet.

Tillgängliga prognoser över befolkningsutvecklingen i kommunen ger inte anledning till att

ompröva eller höja föreslaget mål för befolkningsutvecklingen.

Kommunfullmäktige i Karlsborgs kommun har tillstyrkt att Karlsborgsbanan ska läggas ned.

Införande av ett nytt mål om återupptagen tågtrafik på Karlsborgsbanan i enlighet med

Centerpartiets och Folkpartiet liberalernas förslag, innebär ett nytt förhållningssätt i frågan om

järnvägen. Ett skifte av förhållningssätt förutsätter att ett nytt beslut fattas av

kommunfullmäktige i sakfrågan. Planeringen är inriktad på en användning av banområdet för

en ny sträckning av genomfarten och för en gång- och cykelväg. Frågan kommer att hanteras

vidare inom ramen för den nya översiktsplanen och påbörjade detaljplaneringar.

FÖRENINGAR OCH ORGANISATIONER

Rädda Barnen framför att föreningen anser att barns och ungdomars delaktighet i

kommunens beslutsprocess ska beaktas, vilket kan ske t. ex. genom ungdomsfullmäktige eller

”barnråd”. De framför som önskemål inför 2020 dels om att det inrättas en lokal BO

(barnombudsman) eller UGO (utsatta gruppers ombudsman) och dels att Karlsborgs kommun

2010-03-22

5 (11)

ska vara certifierad som ”Barnrättskommun” och därmed vara ett föredöme för andra

kommuner.

KOMMENTAR: Förslagen läggs till idébanken och överlämnas även till arbetsgruppen för

genomförande av Karlborgs kommuns handlingsplan för genomförande av barnkonventionen.

Undenäsbygdens byalag har bilagt byalagets informationsblad Undenäsbladet som

innehåller information om arbetet med att utveckla bygden, t ex elljusspår, macken,

Undenäsgården, biblioteket, Solgläntans dagbarnvårdargrupp. Detta är exempel på de

frivilliga insatser som görs av traktens befolkning. De ställer förslaget att kommunen ordnar

en bomässa Karlsborgs-Bo, helst under sommartid. Mässan skulle visa på vilka tomter som

finns till salu, både för permanent boende och för fritidsboende. Samverkan skulle ske med

mäklare, banker, inredningsaffärer, hantverkare, handelträdgårdar m. fl. Karlsborgs

Utveckling AB (KUB) nämns också som en viktig part för företagsetablering; kan också visa

på vilka nischer som inte finns representerade i kommunen, t ex butiker. Föreslagsställaren

anknyter till bosättning i vattennära läge.

KOMMENTAR: Förslagen om att ordna en bomässa förs till idébanken.

Strandskolans föräldraråd lämnar ett remissvar som i huvudsak utgår från barnomsorg och

skola/lärande. Rådet påpekar att utredningen Skola 2016 är av vital betydelse för kommunen

och är en nyckel till att nå målen i visionsförslaget. Inriktningen bör enligt förslaget vara

presumtiva inflyttare och att kommunen kan erbjuda något unikt när det gäller t ex service.

Med det anser rådet att servicenivån höjs även för dem som redan bor här, vilka därmed antas

bli nöjda ambassadörer för sin kommun.

Enligt rådet krävs mer långsiktighet i visionen för att kunna åstadkomma en verkligt

genomgripande förändring av kommunen. Rådet föreslår att kommunen gör en

nulägesbeskrivning av de olika insatsområdena så att man ser vad kommunen totalt hanterar

idag för att sedan komplettera med insatsområden som saknas, men som borde vara med i

framtiden.

Rådet föreslår en utveckling och förändring av perspektiven och insatsområdena där grupper

av individer såsom familjer, medelålders, människor med funktionsnedsättning och företagare

utgör perspektiven. Insatsområdena föreslås bestå av egenskaper eller företeelser i samhället

som grupperna enligt ovan är i behov av eller berörs av såsom vatten, natur, trygghet, service

och tillgänglighet.

Under följande rubriker ger därefter rådet en omfattande redovisning med konkreta

åtgärdsförslag utifrån föreslagna insatsområden och perspektiv:

- Fokus på barnfamiljerna med speciellt fokus på barnens villkor

- Alla blir äldre

- Barnomsorg/skola/lärande

- Kommunikationer

- Boende

- Arbetsliv

- Företagande

Avslutningsvis betonar rådet vikten av ett mycket målmedvetet arbetssätt och tydlig

måluppföljning för att skapa förtroende och nå framgång i arbetet med visionen. Och för bästa

möjliga genomslag, stabilitet och långsiktighet bör visionen utarbetas och ledas från högsta

politiska nivå över de politiska blockgränserna.

2010-03-22

6 (11)

KOMMENTAR: Framförda synpunkter kommer att prövas i det fortsatta arbetet. Visionen

kompletteras med en nulägesbeskrivning. Arbetet med visionen sker under politisk ledning.

Det praktiska arbetet utförs av en arbetsgrupp bestående av tjänstemän. De konkreta förslagen

hanteras dels i arbetet med en ny översiktsplan och dels i utredningen Skola 2016.

Föreningen Karlsborgsbanan ger inledningsvis en historisk beskrivning av

järnvägsstrukturens utveckling i regionen. Med utgångspunkt i de nationella transportpolitiska

målen framför föreningen vad de anser vara positiva effekter med Karlsborgsbanan:

- Tillgänglighet: ökade möjligheter med anknytning till regionaltrafiken när det gäller

utbildning – rekrytering av högutbildad arbetskraft underlättas – näringslivet får stärkt

konkurrenskraft.

- Transportkvalitet: bekvämare transportsätt – högt belastad och olycksdrabbad riksväg

avlastas – snabbare transport – möjlighet till framtida godstransport.

- Positiv regional utveckling: snabb tågtrafik ger utjämning och förändring av regionala

obalanser – turismen underlättas – den ekonomiska tillväxten underlättas.

- Trafiksäkerhet: tågtrafik är säkrare än landsvägstrafik – pendling kan öka utan att den

påverkar vägbunden trafik – dämpar landsvägstrafiken – bra för att nå 0-visionen när det

gäller dödade på landsväg.

- God miljö: elektrifierad järnväg minimerar utsläpp av klimatgaser och luftföroreningar –

nya resenärer kan tillföras systemet utan att miljöbelastningen ökar.

- Jämställt transportsystem: kvinnor har lägre tillgång till bil än män – snabb tågtrafik visar

att kvinnor får mer jämlika möjligheter att konkurrera om arbeten utanför hemorten –

snabb tågtrafik leder till minskade skillnader i lön och sysselsättningsgrad mellan män

och kvinnor.

Föreningen resonerar därefter kring de ekonomiska aspekterna där slutsatsen är att en stark

infrastruktur är en grundbult i en framgångsrik ekonomisk utveckling. Kopplat till detta förs

ytterligare argumentation kring ett återinförande av Karlsborgsbanan ur ett ekonomiskt,

miljömässigt och i övrigt samhällsutvecklande perspektiv. Som avslutning på sitt remissvar

ger föreningen en översikt över hur utvecklingen ser ut i Sverige och sätter in

Karlsborgsbanan i det sammanhanget.

KOMMENTAR: Frågan om tågtrafik på Karlsborgsbanan kommenteras i avsnittet Politiska

partier. Kommunen bedriver infrastrukturplanering med utgångspunkt från de

transportpolitiska målen. Arbetet med att utveckla transportinfrastrukturen och

kollektivtrafiken sker i samverkan med bland annat trafikverken, Västtrafik, Västra

Götalandsregionen och Kommunalförbundet Skaraborg. Transportfrågorna kommer också att

tas upp i arbetet med den nya översiktsplanen.

PRIVATPERSONER

A Henricson framför konkreta förslag på vägar och bebyggelse. Han vill inte att

bostadsområdet Parken byggs ut.

KOMMENTAR: Frågorna hanteras i den nya översiktsplanen respektive i detaljplanen för

Parken. Konkreta förslag förs även in i idébanken.

Annika Wallbom föreslår att kommunen arbetar med projekt Framtidstro Vision 2020 ur ett

helhetsperspektiv. Tanken med projektet är att kommunen, i ett långsiktigt perspektiv, ska

införa arbetsmetoder som främjar hälsa och förebygger ohälsa hos barn och ungdomar.

KOMMENTAR: Se kommentarerna i anslutning till Folkhälsorådets yttrande. Förslaget bör

hanteras inom ramen för andra styrdokument som ska följa på Vision 2020.

2010-03-22

7 (11)

Arne Barthelson inleder med en argumentation för ett återinförande av tågtrafik på

Karlsborgsbanan. Vidare framhåller han att Karlsborgs centrum bör genomgå en förändring.

Lösningen föreslås vara en arkitekttävling där uppdraget blir att hitta lösningar för

äldreboende, samhällets och föreningslivets lokalbehov samt ny centrumbebyggelse på

bangårdsområdet. Kopplat till detta redovisas konkreta förslag på omdragning av väg 49 samt

anpassning, alternativt nybyggnation, av tågstation inklusive anslutningsmöjligheter för ett

återöppnande av tågtrafik på Karlsborgsbanan.

KOMMENTAR: Frågan om tågtrafik på Karlsborgsbanan kommenteras under rubriken

Politiska partier. Konkreta förslag på förändrat centrum hanteras inom ramen för den nya

översiktsplanen och i detaljplaneprojekt.

Björn Carlsson, Lars-Gunnar Johansson och Torsten Kindberg framför förslag på

återupptagen tågtrafik på Karlsborgsbanan.

KOMMENTAR: Frågan om tågtrafik på Karlsborgsbanan kommenteras i avsnittet Politiska

partier”.

Cecilia Åberg framför förslag om en konkret åtgärd för trafiksäkerheten för skolbarn.

KOMMENTAR: Förslaget hanteras av väghållare och Bygg- och miljönämnden.

Eva Stohlbin föreslår - under förutsättning att det byggs en ny F-9-skola - att Carl

Johanskolan byggs om till ett barn- och ungdomshus med samma tema som Balthazar i

Skövde.

KOMMENTAR: Förslaget bör läggas till i den idébank som kommer att upprättas för

konkreta förslag och idéer i samband med att visionsdokumentet slutförs.

Företaget Hytten’s lämnar förslag på ett hyreshus i centrala Karlsborg.

KOMMENTAR: Förslaget bör hanteras inom ramen för den nya översiktsplanen och

detaljplanen för området.

Gretel Eckhardt vill att visionen ska ta upp frågan om elöverkänslighet. Hon föreslår bland

annat att kommunen inför strålningsfria områden.

KOMMENTAR: Frågan om behov av strålningsfria områden hänskjuts till arbetet med den

nya översiktsplanen.

Hans Thörn framför konkreta förslag för att göra Karlsborg till en mer attraktiv plats att bo på.

.

KOMMENTAR: Förslagen läggs till idébanken.

Ingemar Bäckström anser att förslaget är mångomfattande och relativt allmängiltigt.

Visionen skulle behöva kompletteras med konkreta mål och delmål. Vidare ifrågasätts tanken

om att ”omvärldsbevakningen ska i ökad utsträckning fokusera på internationella kontakter”.

Frågan ställs om inte motsvarande resursåtgång ger mer om det läggs på nationella kontakter.

Den internationella arenan bevakas på ett bra sätt genom Västsvenska Handelskammaren.

Gällande kommunen som arbetsgivare och tanken om att vara ett föredöme inom

personalområdet efterlyses faktorn personalutveckling. Utöver dessa synpunkter anses det

2010-03-22

8 (11)

också viktigt att de positiva effekter som Försvarsmaktens verksamhet för med sig bör lyftas

fram i visionen.

KOMMENTAR: I visionen angivna mål kommer att ses över idet fortsatta arbetet. Konkreta

mål och delmål för olika områden kommer att arbetas in i andra styrdokument och planer.

Kommunen är inriktad på att utöka omvärldsbevakningen generellt.

Personalutvecklingsfrågan är viktig och bör beaktas i det fortsatta arbetet. Ett avsnitt i

visionen bör ägnas åt de positiva effekter som Försvarsmaktens verksamhet ger i kommunen.

Jenny Rydén lämnar förslag på hur vandringsleden Västra Vätterleden kan förbättras. Vidare

diskuteras tankar kring att utveckla långfärdsskridskoåkande bland annat som en

utvecklingspotential för turismen.

KOMMENTAR: Konkreta synpunkter på Västra Vätterleden bör lämnas till vandringsledens

huvudman. Tanken knyter också an till en annan synpunkt om att kommunen bör ta tillvara på

de naturresurser som omger samhället och som berikar invånarnas fritid såväl som besökarnas

vistelse i kommunen. Detta bör beaktas i det fortsatta arbetet med visionen.

Krister Löfving föreslår att banvallen, d.v.s. den nedlagda järnvägsbanan mellan Karlsborg

och Skövde, byggs om till gång- och cykelbana. Vidare ställs frågan om det inte är

nödvändigt med ökad samverkan med närliggande kommuner när det gäller större

investeringar såsom sim- och idrottshallar.

KOMMENTAR: I visionsförslaget finns en skrivning om att det ska finnas trygga och säkra

cykelvägar mellan kommunens olika delar. Utredningsarbete pågår i samverkan mellan

berörda kommuner, Banverket och Vägverket om en gång- och cykelbana på banvallen .

Frågan hanteras vidare i den nya översiktsplanen.

Leif framför klagomål på störande buller från Kråks skjutfält.

KOMMENTAR: Frågan hanteras i översiktsplanen

Leif Hellgren menar att avsnittet om Karlsborgs centrum inte ska få ta för stor plats med

risken att det sker på bekostnad av utvecklingen i Mölltorp, Forsvik och Undenäs. Vidare

uppmanas kommunen att definitivt ta ställning för eller emot återinförandet av tågtrafik på

Karlsborgsbanan. Att inte ta ställning i frågan anses utgöra ett hinder för ett fortsatt arbete

med att utveckla infrastrukturen.

KOMMENTAR: I visionen bör det framgå tydligare att när begreppet Karlsborg används så

menas hela kommunen. En utveckling av Karlsborgs centrum kommer emellertid att finnas

kvar som insatsområde. Ett attraktivt centrum i centralorten utesluter inte utveckling i övriga

kommundelar. Frågan om tågtrafik på Karlsborgsbanan kommenteras i avsnittet Politiska

partier.

Ludwig Tente framför konkreta förslag till förbättringar av vägkommunikationer,

upplevelser, näringsliv och turism.

KOMMENTAR: Förslagen läggs till idébanken.

Margareta Hildingsdotter anser det viktigt att prioritera ett +55-boende i centrala Karlsborg

och i ytterområdena. Hon påpekar vidare att Tiveden inte nämns och menar att det är en stor

tillgång för kommunen. Utvecklingsarbetet där borde ske i samarbete med Askersund och

Laxå. Angående närheten till vatten och strandskydd anses det att kommunen bör värna om

2010-03-22

9 (11)

allas tillgång till sjönära miljöer och i första hand se till att verksamheter som har ett större

allmänintresse såsom barnomsorg, skola, äldreboende och turism gynnas vid sådan planering.

Allmänna badplatser, båthamnar och bryggor bör också utvecklas. Vidare anses nybyggnation

av förskola, skola och fritidsgård vara en förutsättning för ökad inflyttning. Kommunen bör

också uppmuntra till etablering av privat vårdcentral med anledning av den åldrande

befolkningen och den låga tillgängligheten som vårdcentralen anses ha idag. Möjligheten till

delaktighet i kommunala frågor bör förbättras då den tycks vara nästintill obefintlig i

dagsläget. Utöver dessa synpunkter lämnas ett antal konkreta förslag på ändringar och

kompletteringar gällande formuleringar och innehåll i visionsdokumentet.

KOMMENTAR: Synpunkterna gällande tillgång till sjönära miljöer, ökad delaktighet samt

konkreta förslag på ändringar och kompletteringar i texten bör beaktas i det fortsatta arbetet

med visionen. Idéerna kring nybyggnation av förskola, skola och fritidsgård bör hanteras

inom ramen för strukturutredningen Skola 2016.

Marita Karlsson har som sin vision att fler bosätter sig i kommunen så att ekonomin stärks

för att kunna planera för utveckling av skola, service och omsorg istället för att spara och

gneta. Hon framför vidare ett antal konkreta förslag på åtgärder.

KOMMENTAR: Vision 2020 syftar till att öka kommunens attraktionskraft. Förslagen läggs

till idébanken.

Mona Andersson framför synpunkter på visionen under rubriken Tillgänglighet. Hon tar

också upp ett antal konkreta förslag på åtgärder som skulle förbättra för funktionshindrade

personer.

KOMMENTAR: Genomförandet av förbättrad tillgänglighet är en viktig fråga och hanteras

löpande inom ramen för kommunens arbete med förbättringar och skötsel av fastigheter och

allmänna platser.

Per Anders Berg anser att kommunen ska göra sig känd som ett båtparadis och lägga mer

energi på att söka EU-pengar till exempelvis ny förbifart, nya bryggprojekt med gästhamn i

Karlsborgsviken, förbindelse fastland-Lindön-Pukön och göra ströv- och parkområden på

öarna samt göra en skyddad båtplats i ”våta graven”.

KOMMENTAR: Förslagen hanteras inom ramen för den nya översiktsplanen

Ronny Ferm framför i 10 punkter förslag på konkreta åtgärder som berör vägar, boende,

affärsverksamhet, kultur och turism.

KOMMENTAR: Förslagen hanteras i arbetet med den nya översiktsplanläggs eller läggs i

idébanken.

Stig Ericsson föreslår att rondellen vid södra infarten smyckas med ett flygplan, vilket sedan

kan omges av kalkstensplattor från bygden.

KOMMENTAR: Frågan om utsmyckning i rondell tas upp i idébanken.

Ulla-Rodén-Davis framför ett konkret förslag till förbättring av den offentliga utemiljön i

Karlsborgs tätort där hon föreslår att det ordnas fler mötesplatser och placeras ut fler bänkar.

KOMMENTAR: Förslagen läggs till idébanken.

2010-03-22

10 (11)

Anonym anser att kommunikationsmedlen är den viktigaste framgångsfaktorn för Karlsborgs

kommun och påpekar vidare ett det finns mycket att lära av hur Skåne har löst

kollektivtrafiken.

KOMMENTAR: Problematiken har lyfts i visionsförslaget och kommunikationer är definierat

som ett av fyra insatsområden. Konkreta förslag bör hanteras inom ramen för de mål och

åtgärdsplaner som ska följa på Vision 2020.

Anonym hävdar att kommunen som arbetsgivare inte arbetar efter målet om allas rätt till

heltidssysselsättning.

KOMMENTAR: Synpunkten beaktas i kommunens personalpolitiska arbete